Tuesday, September 18, 2012

Penglibatan ibu bapa dalam mendidik anak-anak tidak seharusnya terhenti setelah anak-anak berada di sekolah menengah. Sebaliknya penglibatan ibu bapa perlu berterusan sehingga anak-anak menamatkan persekolahan mereka. Komponen konteks keluarga memainkan peranan penting dalam usaha ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak. Kesemua komponen dalam konteks keluarga dilihat signifikan dan membolehkan ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak terutama penglibatan di rumah. Penglibatan di rumah didapati lebih cenderung dipersetujui oleh anak-anak berbanding dengan ibu bapa yang melibatkan diri di sekolah.

Anak-anak merasakan ibu bapa perlu memberikan perhatian kepada pendidikan mereka ketika di rumah kerana perhatian oleh guru telah diperoleh di sekolah. Keluarga merupakan persekitaran pertama anak-anak sejak dilahirkan. Bertepatan dengan teori Bronfenbrenner (1979, 1986), persekitaran positif dalam keluarga membentuk perkembangan kanak-kanak. Keperluan konteks keluarga yang harmoni dapat memberi ruang kepada ibu bapa untuk membentuk anak-anak yang saling berinteraksi dan efektif. dapatan menjelaskan bahawa penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah dipengaruhi oleh konteks keluarga itu sendiri. Ibu bapa yang sering menitikberatkan interaksi dan komunikasi dalam keluarga memperlihatkan hubungan yang positif dengan penglibatan ibu bapa di rumah. Interaksi dua hala antara ibu bapa dan anak-anak mempunyai pertalian yang jelas mengapa ibu bapa terlibat dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah.

Anak-anak merasakan ibu bapa perlu memberikan perhatian kepada pendidikan mereka ketika di rumah kerana perhatian oleh guru telah diperoleh di sekolah. Keluarga merupakan persekitaran pertama anak-anak sejak dilahirkan. Bertepatan dengan teori Bronfenbrenner (1979, 1986), persekitaran positif dalam keluarga membentuk perkembangan kanak-kanak. Keperluan konteks keluarga yang harmoni dapat memberi ruang kepada ibu bapa untuk membentuk anak-anak yang saling berinteraksi dan efektif. dapatan menjelaskan bahawa penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah dipengaruhi oleh konteks keluarga itu sendiri. Ibu bapa yang sering menitikberatkan interaksi dan komunikasi dalam keluarga memperlihatkan hubungan yang positif dengan penglibatan ibu bapa di rumah. Interaksi dua hala antara ibu bapa dan anak-anak mempunyai pertalian yang jelas mengapa ibu bapa terlibat dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah.

Amalan keibubapaan

Amalan keibubapaan yang jelas dipersetujui oleh anak-anak telah menjadi penyebab kepada keterlibatan ibu bapa dalam pendidikan mereka ketika di sekolah menengah. Ibu bapa yang mengamalkan tingkah laku keibubapaan yang positif seperti sentiasa mengingatkan anak-anak tentang matlamat belajar, memberi galakan, mendorong untuk meningkatkan prestasi, mengambil berat, mengamalkan tabiat membaca didapati lebih terlibat dalam pendidikan anak-anak. Keperluan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak ditafsirkan sebagai satu tanggungjawab yang menjadi tuntutan dalam keluarga. Ibu bapa tidak hanya menjadi pendorong utama untuk anak-anak berjaya malahan menjadi idola kepada anak-anak walaupun pada tahap sekolah menengah, anak-anak sudah mampu berdikari.

Kesenggangan

Kesenggangan dalam konteks keluarga juga didapati menjadi penyebab kepada keterlibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Masa sentiasa diluangkan kepada anak-anak sama ada dalam bentuk membantu semasa belajar, meluangkan masa bertanyakan perihal pelajaran, makan dan menonton bersama, berbual tentang keperluan anak-anak menunjukkan kecenderungan kepada ibu bapa untuk melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak. Keperluan memperuntukkan masa untuk anak-anak menunjukkan bahawa ibu bapa lebih banyak meluangkan masa melibatkan diri di rumah berbanding di sekolah. Kekangan masa untuk menghadirkan diri ke sekolah memberi ruang untuk ibu bapa berusaha melibatkan diri untuk bersama anak-anak di rumah.

Keterbukaan

Amalan keterbukaan dalam keluarga juga menjadi penyebab mengapa ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak. Sikap ibu bapa yang lebih terbuka memberi ruang kepada anak-anak untuk menyatakan pendapat, memilih dan membuat keputusan tentang pendidikan mereka terutama berkaitan aliran yang mereka gemari. Keputusan yang dibuat melalui perbincangan dan menerima pandangan anak-anak sebagai satu pendapat memperlihatkan ketelusan ibu bapa terhadap anak-anak untuk membantu membentuk konteks keluarga yang sihat. Anak-anak juga tidak berasa terasing dalam keluarga sendiri dan secara tidak langsung ibu bapa terdorong untuk melibatkan diri sama ada dalam pendidikan anak-anak di rumah mahupun di sekolah.

Penerimaan

Sikap menerima akan kebolehan anak-anak tidak kira mereka cemerlang ataupun tidak memperlihatkan ibu bapa cenderung untuk terlibat sama dalam pendidikan anak-anak. Penerimaan dalam konteks keluarga menunjukkan hubungan yang positif mengapa ibu bapa melibatkan diri. Penerimaan ibu bapa terhadap keupayaan anak-anak dan kesanggupan untuk membantu dan berbincang akan usaha untuk meningkatkan kecemerlangan anak-anak memperlihatkan akan keprihatinan ibu bapa akan kepentingan pendidikan anak-anak. Konteks keluarga yang sebegini mencerminkan bahawa ibu bapa bersetuju akan tanggungjawab mereka dan cuba melibatkan diri secara konsisten dalam pendidikan anak-anak tidak kira pada tahap mana anak-anak belajar. Ibu bapa sering memberi alasan bahawa anak-anak mereka sudah mampu berdikari. Seharusnya ibu bapa faham akan tanggungjawab dan keperluan penglibatan mereka dan dari sudut manakah keperluan mereka bertanggungjawab ke atas anak-anak ketika di sekolah menengah. 


0 comments:

Post a Comment

Categories

Alam Sekitar Anak Din Biola Analisis Keputusan SPM 2012 analisis novel Analisis pemahaman KOMSAS Analisis Soalan Novel Analisis Soalan Penulisan Analisis soalan PMR Analisis Soalan PMR K2 Analisis soalan-soalan PMR Kertas 1 bahagian A (ii) Bahagian A(ii): Pemahaman Bahagian B BAHAGIAN B (Karangan Bahan Rangsangan) Bahagian C Karangan Umum Bahagian D KOMSAS Bahasa Melayu Bahasa Melayu PMR Cerpen Tingkatan 5 Contoh jawapan Contoh Jawapan Bahagian D Contoh jawapan Bhg B Contoh jawapan Bhg C Contoh jawapan Kertas 2 Contoh jawapan pemahaman Contoh Jawapan Ringkasan Contoh karangan Contoh Karangan PMR 2012 Contoh karangan respon terbuka Contoh Soalan Kertas 1 Contoh teks ucapan contoh teks ucapan hari inovasi sekolah Definisi Wacana Doa kejayaan dalam peperiksaan Drama Tingkatan 5 huraian pantun budi Identiti Nasional Interlok karangan karangan autobiografi Karangan Bahagian A Karangan Bahagian B Karangan berbentuk peribahasa Karangan berbentuk syarahan karangan berdasarkan fakta Karangan bergambar Karangan jenis biografi Karangan jenis catatan diari Karangan Jenis Ucapan Karangan PMR Karangan Rangsangan Karangan SPM Karangan Tidak Berformat Kepentingan Perpaduan Kaum Kepentingan Sukan Kertas 1 Kertas 2 Kertas 2 BM SPM Kesalahan tatabahasa kesedaran sivik Kesilapan tatabahasa komsas Komsas Tingkatan 5 Kosa Kata Masalah ponteng Menguruskan Alam Sekitar Novel Novel Tingkatan 5 Panduan membuat karangan Panduan menjawab Kertas 2 Panduan Menulis Ringkasan pantun pantun budi Patung Kencana Dari Kuripan Pemahaman Penanda Wacana penanda wacana ayat 2 Penanda wacana memulakan karangan Pencemaran Air Penjagaan alam sekitar Penjodoh Bilangan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Pentaksiran Tingkatan 3 Peranan ibu bapa Peranan Ibu Bapa Membendung Gejala Sosial Peranan Ibu bapa Membentuk Akhlak percubaan 2011 Percubaan K 2 Percubaan PMR BM 2009 Percubaan PMR BM 2011 Peribahasa Perkasakan Bahasa Melayu PMR Prosa tradisional Puisi moden Punca stress dan cara mengatasi stress. Stress Raja Bersiung Rencana Ringkasan Rumusan Soalan 1 soalan 1 - 7 Soalan 1 Kertas 2 Soalan 15 - 17 Soalan 18 - 21 Soalan 22 - 24 Soalan 25 - 27 Soalan 28 - 30 Soalan 3 Soalan 31 - 40 Soalan 8 - 14 Soalan Bahagian C no. 2. Kertas 2 Soalan Perbahasa Kertas 1 Soalan percubaan 2010 Soalan Percubaan BM SPM 2012 Soalan Percubaan PMR Soalan Percubaan PMR 2010 Soalan Percubaan PMR 2012 Soalan Percubaan PMR BI 2011 Soalan Percubaan PMR BM 2012 Soalan percubaan UPSR 2012 Soalan Peribahasa Kertas 2 Soalan Pertengahan tahun 2011 Soalan PMR Soalan PMR 2009 SPM SPM 2012 SPM Kertas 1 Bahagian A Sukan Surat kiriman Surat kiriman tidak rasmi Surat rasmi Surat Tidak Rasmi Taburan kesukaran soalan PMR tatabahasa tatabahasa secara umum Teknik menjawab soalan kertas 2 Teknik Penulisan Karangan Teks Ucapan teks ucapan pengetua tip cemerlang belajar Tip mudah ingat Tips Karangan SPM Tips lulus cemerlang Tragedi 4 dis wacana

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hakmilik retibahasa.blogspot.com. Powered by Blogger.
Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

Sponsor

SAHABAT BLOGGER

Tweet Bahasa Itu Indah

Google+ Followers

Jalinkan Silaturahim

Recommend us on Google!
Pin It On Pinterest
Follow Me on Pinterest

Jom Sembang

KOLEKSI SOALAN BAHASA MELAYU

KARANGAN BAHASA MELAYU PMR

PMR Kertas 1

Karangan SPM

BAHASA MELAYU SPM KERTAS 2

Unordered List

Popular Posts