Ad Code

Tulisan Jawi semakin pupus


KUALA LUMPUR: Seorang pakar Korea dalam Jawi telah menyuarakan kebimbangan bahawa skrip semakin dilupakan di Malaysia dan boleh pupus.

"Malaysia untuk mendidik generasi muda dalam tulisan Jawi," kata Prof Dr Kang Kyoung Seok dari Pusat Pengajian Asing, Universiti Pusan.


Prof Kang, yang memulakan penyelidikan tulisan Jawi pada tahun 1974, menyifatkan tulisan jawi sebagai khazanah yang sangat bernilai untuk Malaysia.

Bercakapdalam bahasa Melayu dengan fasih, profesor di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim itu, menambah: "Ramai pakar yang menjadi kenalan saya telah bersara tanpa penggantian.

"Tanpa pakar-pakar, siapa yang akan bertanggungjawab untuk melindungi tulisan Jawi?

"Malaysia perlu melahirkan lebih ramai pakar dalam tulisan Jawi, terutamanya di kalangan generasi muda, untuk menjadi pelapis pakar-pakar yang telah bersara," katanya.

Beliau berkata, media memainkan peranan yang penting dalam memastikan penggunaan yang luas tulisan Jawi dan berharap akhbar-akhbar yang menggunakan skrip jawi seperti Utusan Melayu, akan diberi rangsangan dan galakan untuk menarik lebih ramai pembaca.

Beliau mencadangkan Institut Terjemahan Malaysia dan Buku serta Dewan Bahasa dan Pustaka untuk menterjemahkan buku-buku ke dalam tulisan jawi.

"Di (Selatan) Korea, kita menterjemahkan banyak buku kerana kita mahu rakyat kita untuk menguasai bahasa Korea dan mempunyai skrip yang lebih banyak daripada bahasa lain.

"Bagi kami, bahasa Korea dan skrip korea adalah identiti orang-orang kita.

"Dan, pada pendapat saya, tulisan jawi adalah identiti rakyat Malaysia.

"Oleh itu, rakyat Malaysia perlu belajar Jawi untuk memastikan mereka mempunyai identiti Malaysia yang sebenar," kata Prof Kang, yang datang ke Malaysia pada tahun 1984 untuk menjalankan penyelidikan lanjut ke dalam skrip.

Beliau berkata rakyat Malaysia selesa dengan tulisan rumi, yang digunakan secara meluas berbanding Jawi.

Beliau menambah, ini adalah sebab utama mengapa Jawi telah dilupakan.

Pengaruh Barat juga antara sebabnya kerana ejaan rumi telah diambil daripada bahasa Inggeris, katanya.

Prof Kang berkata untuk menarik lebih ramai rakyat Malaysia terutamanya golongan muda untuk menggunakan skrip, sistem ejaan Jawi perlu kembali kepada sistem ejaan Jawi Za'ba, yang ringkas dan mudah untuk dipelajari. - Bernama

Post a Comment

0 Comments