Soalan
31 hingga
Soalan 35
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudan
jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Dahlan
memungut satu demi satu buku
karangan. Dia perlu segera memungut buku-buku tersebut sebelum loceng
pertama
dibunyikan. Dia perlu segera meletakkan buku-buku itu di
atas meja Cikgu Bustam. Dia
menghitung satu demi satu.
"Satu
lagi,siapa?"Tanya ketua darjah sambil memandang ke arah
kawan-kawannya. Tiada
sesiapa yang menjawab. Dia menghitung buat kali
kedua untuk memastikan jumlahnya betul.
"Ini ada 37 buah sahaja."
"Cepatlah,nanti
cikgu marah," sampuk Sudin
yang sudah bersedia untuk turun ke padang
bagi memulakan Pendidikan Jasmani.
Suara
murid-murid Tahun Enam Kenanga yang mengatakan
bahawa mereka sudah menghantar
buku karangan menjadi hingar-bingar seketika.
Kelas itu menjadi bising.
"Semua
orang turun ke padang! Saya nak hantar buku dahulu.,"kata Dahlan setelah
permintaannya tidak dilayan. Dia tidak kuasa lagi menunggu. Dia yakin
Cikgu Zainab,
guru Pendidikan Jasmani sudah
menunggu di padang.
Dada
Angamah berdebar-debar apabila dia terpandang Cikgu Bustam yang sedang
memandang tepat ke arahnya. Dia jadi tidak menentu dan serba salah.
"Barangkali
cikgu
marah,"katanya kepada diri sendiri.
Dia
tidak tahu apa yang harus di jawab kalau Cikgu Bustam memanggilnya
nanti. Dia
malu kepada rakan-rakan sekelasnya. Mengapa dia seorang sahaja yang
tidak
menghantar karangan ? Bermacam-macam persoalan bermain di kepalanya.
"Cepatlah
masa!" Dia berdoa agar Cikgu Bustam segera keluar kalau loceng rehat
dibunyikan.
"Angamah! Boleh
jumpa saya di bilik tamu nanti?" kata Cikgu Bustam sebelum melepaskan
murid-murid yang lain keluar rehat.
(Dipetik daripada
cerpen Sayang
Ayah, Antologi Anak Bumi
Tercinta, Tingkatan 3, Dewan
Bahasa dan Pustaka)
|
|||
31. | Yang berikut merupakan sebab Dahlan ingin segera memungut buku-buku karangan kecuali... | ||
A | buku-buku itu hendak diletakkan di atas meja Cikgu Bustam. | ||
B | loceng pertama akan dibunyikan. | ||
C | mereka perlu turun ke padang. | ||
D | Cikgu Bustam ingin berjumpa dengannya di bilik tamu. | ||
Jawapannya : D | |||
32. | Mengapakah Angamah berasa serba salah? | ||
A | Dia takut Cikgu Bustam memanggilnya. | ||
B | Cikgu Bustam memandang tepat ke arahnya. | ||
C | Dia malu kepada rakan-rakannya kerana tidak menghantar buku karangan | ||
D | Dia tidak tahu akan jawapan yang harus diberikan jika Cikgu Bustam memanggilnya. | ||
Jawapannya : B | |||
33. |
Teknik penceritaan yang digunakan oleh pengarang dalam petikan di atas ialah |
||
A | dialog | ||
B | saspens | ||
C | monolog | ||
D | pemerian |
||
Jawapannya : C | |||
34. | Apakah perwatakan Cikgu Bustam berdasarkan petikan? | |
A | Garang | |
B | Tegas |
|
C | Amanah |
|
D | Bertanggungjawab |
|
Jawapannya: D | ||
35. | Contoh teknik imbas kembali dalam cerpen Sayang Ayah ialah | |
A | Cikgu Angamah memujuk Angamah supaya menceritakan masalahnya. | |
B | Angamah tidak menghantar buku karangannya. | |
C | Ayah Angamah meninggal dunia kerana ditimpa kemalangan. | |
D | Angamah teringat akan peristiwa dia dipukul oleh ayahnya. | |
Jawapannya: D |
0 Comments