1. | Jumlah perkataan- Tidak melebihi 120 patah perkataan. (tulis di bahagian bawah sebelah kanan) |
2. | Perenggan- 5/6 perenggan.
|
3. | Jumlah isi- 3 / 4 isi sahaja. |
4. | Sintaksis- ringkas dan padat. |
5. | Mesti ada 3 penanda wacana atau lebih ( Selain itu, Sehubungan dengan itu, Justeru dll ). |
6. | Pemarkahan – pemeriksaan keseluruhan dan markah karangan akan ditentukan berdasarkan gred markah yang telah ditetapkan. |
7. | Kesalahan tatabahasa akan menyebabkan markah pelajar akan ditolak. |
8. | Ciri-ciri karangan yang cemerlang (Peringkat Cemerlang iaitu 16- 20 markah). - Ayat yang gramatis. - Kosa kata yang luas dan tepat. - Tiada kesalahan ejaan dan tanda baca. - Hanya kesalahan minimum pengunaan kata. - Isi menepati kehendak soalan - Huraian isi matang dan berkembang. - Pengolahannya yang menarik dan berkesan. |
PEMBINAAN KARANGAN BAHAN RANGSANGAN | |
a. | Cara membuat pendahuluan. (2 hingga 3 ayat sahaja). Hendaklah membincangkan tajuk bahan rangsangan yang diberikan. Mesti menyentuh pernyataan tentang tajuk bahan rangsangan dan isu yang berkaitan dengan kehendak soalan. |
b. | Cara menulis isi karangan. Setiap perenggan mesti ada ISI UTAMA + ISI SAMPINGAN + CONTOH. Setiap perenggan mesti ada pertalian dengan menggunakan penanda wacana. |
c. | Cara penulisan penutup. Buatlah rumusan berserta cadangan, pandangan, bagi keseluruhan isi yang terkandung dalam dalam tajuk bahan rangsangan. |
Contoh jawapan karangan bahan rangsangan.
http://retibahasa.blogspot.com/2010/08/contoh-menjawab-soalan-bahagian-b.html
Sumber: BENGKEL PEMANTAPAN PROFESIONALISME GURU-GURU BAHASA MELAYU PMR 2010 Oleh EN. SABRI BIN CHE SEMAN
http://retibahasa.blogspot.com/2010/08/contoh-menjawab-soalan-bahagian-b.html
Sumber: BENGKEL PEMANTAPAN PROFESIONALISME GURU-GURU BAHASA MELAYU PMR 2010 Oleh EN. SABRI BIN CHE SEMAN
0 Comments