Thursday, August 29, 2013



Sesungguhnya Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 adalah buah fikiran rakyat. Ini kerana PPPM dibina atas saranan rakyat mengenai sistem pendidikan yang mereka inginkan untuk generasi muda negara.

Dalam menggubal PPPM ini, kerajaan, khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) membabitkan rakyat daripada semua lapisan dan sektor untuk ikut serta dalam pelbagai dialog terbuka, perbincangan meja bulat, bengkel dan sebagainya. Tujuannya untuk memperoleh maklumat dan cadangan yang boleh diberi pertimbangan dalam PPPM. Sehubungan ini, berpuluh-puluh ribu orang awam, pendidik, pelajar, pegawai pendidikan dan lain-lain dari seluruh negara, memperlihat keprihatinan mereka terhadap sistem pendidikan negara. Mereka lakukan ini untuk kebaikan golongan muda kita agar dapat melalui sistem pendidikan yang bermutu.

Pelbagai pandangan diambil kira

Selain ini, ribuan tulisan dalam media, baik yang konvensional mahupun baharu, memorandum pihak berkepentingan serta resolusi seminar yang dianjurkan oleh pihak bebas, turut diambil kira.

Pandangan panel penilai bebas dalam dan luar negara, kajian universiti tempatan dan badan antarabangsa seperti Bank Dunia, serta dapatan makmal pendidikan yang dianjurkan oleh KPM, ikut dijadikan input untuk penggubalan PPPM.

Setiap satu maklumat ini dikumpul untuk dianalisis secara rinci. Hasilnya 25 perkara penting dikenal pasti. Perkara ini kemudian dikelompokkan di bawah lima tajuk, iaitu akses, kualiti, ekuiti, kecekapan dan perpaduan. Ini kemudian dijadikan lima aspirasi pada sistem pendidikan negara.

Selain ini, enam aspirasi untuk setiap pelajar juga digariskan. Ia meliputi pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dua bahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional. Semua ini sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Daripada maklumat yang dikumpulkan itu, 11 anjakan paradigma dikenal pasti untuk memacu sistem pendidikan negara pada tahap yang membolehkan golongan muda kita bersaing di persada antarabangsa.

Anjakan itu adalah peluang sama rata untuk memperoleh pendidikan bermutu, kecekapan dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, pemerkasaan pendidikan agama dan moral, transformasi profesion perguruan, kepemimpinan sekolah yang berprestasi tinggi, pengupayaan jabatan pendidikan, pemanfaatan teknologi maklumat dan komunikasi, transformasi kebolehupayaan KPM, kerjasama ibu bapa, komuniti dan sektor swasta, perancangan perbelanjaan berkesan serta ketelusan kebertanggunjawaban berhubung PPPM.

Jangkaan pencapaian

Pelancaran PPPM yang bakal disempurnakan itu dijangka akan ikut memperlihat jangkaan pencapaian pada setiap gelombang masa yang ditetapkan. Untuk ini, tiga gelombang dikenal pasti. Yang pertama ialah dari 2013-2015, kedua dari 2016-2020 dan ketiga 2021-2025. Ini sebetulnya memperlihat betapa seriusnya iltizam kerajaan untuk membangunkan pendidikan di negara pada kali ini yang perlu sesuai dengan keperluan abad ke-21. Oleh itu, tidak wajar sekali jika ada pihak dalam kalangan rakyat Malaysia yang cuba mempertikai PPPM, lebih-lebih lagi dari sudut perkauman.

Tindakan sesetengah pihak daripada kaum Cina untuk menentang PPPM kerana didakwa akan melenyapkan pendidikan aliran Cina akhirnya, bukan sahaja langsung tidak berasas tetapi amat bersifat perkauman.

Ini kerana dakwaan itu memberi implikasi bahawa kerajaan yang diterajui etnik Melayu sebagai kelompok dominan, mengamalkan dasar diskriminasi terhadap kelompok minoriti. Ini sesungguhnya tidak benar sama sekali.

Iktiraf pendidikan vernakular

Sehubungan ini, PPPM seperti beberapa pelan pembangunan pendidikan sebelumnya, tetap mengiktiraf pendidikan vernakular. Selain menyangga asas pembentukan negara, iaitu kemajmukan etnik dan keragaman budaya, PPPM ikut membangunkan pendidikan aliran Cina selaras dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pendidikan 1996.

Berbalik kepada penentangan ini, rakyat yang ikut menggubal PPPM perlu bangun untuk menempelak pihak ini. Ini kerana pihak ini langsung tidak menghormati saranan dan gagasan rakyat yang menjadi sebahagian besar PPPM.

Sebenarnya tidak ada satu pun bahagian dalam PPPM, sama ada tersurat mahupun sebaliknya, yang menyaran penutupan pendidikan aliran Cina seperti yang didakwa wujud dalam PPPM oleh pihak ini.

Cadangan pelaksanaan PPPM, selain berlandaskan ilmu pendidikan, sudah tentu ikut mengambil kira aspirasi nasional, antaranya perpaduan negara dan integrasi nasional.

Justeru, penentangan terhadap PPPM boleh dianggap sebagai tindakan untuk menyanggah rencana negara. Sudah tentu ia boleh dikira sebagai perbuatan khianat kepada negara!

Sumber: BERITA HARIAN


0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Categories

Alam Sekitar Anak Din Biola Analisis Keputusan SPM 2012 analisis novel Analisis pemahaman KOMSAS Analisis Soalan Novel Analisis Soalan Penulisan Analisis soalan PMR Analisis Soalan PMR K2 Analisis soalan-soalan PMR Kertas 1 bahagian A (ii) Bahagian A(ii): Pemahaman Bahagian B BAHAGIAN B (Karangan Bahan Rangsangan) Bahagian C Karangan Umum Bahagian D KOMSAS Bahasa Melayu Bahasa Melayu PMR Cerpen Tingkatan 5 Contoh jawapan Contoh Jawapan Bahagian D Contoh jawapan Bhg B Contoh jawapan Bhg C Contoh jawapan Kertas 2 Contoh jawapan pemahaman Contoh Jawapan Ringkasan Contoh karangan Contoh Karangan PMR 2012 Contoh karangan respon terbuka Contoh Soalan Kertas 1 Contoh teks ucapan contoh teks ucapan hari inovasi sekolah Definisi Wacana Doa kejayaan dalam peperiksaan Drama Tingkatan 5 huraian pantun budi Identiti Nasional Interlok karangan karangan autobiografi Karangan Bahagian A Karangan Bahagian B Karangan berbentuk peribahasa Karangan berbentuk syarahan karangan berdasarkan fakta Karangan bergambar Karangan jenis biografi Karangan jenis catatan diari Karangan Jenis Ucapan Karangan PMR Karangan Rangsangan Karangan SPM Karangan Tidak Berformat Kepentingan Perpaduan Kaum Kepentingan Sukan Kertas 1 Kertas 2 Kertas 2 BM SPM Kesalahan tatabahasa kesedaran sivik Kesilapan tatabahasa komsas Komsas Tingkatan 5 Kosa Kata Masalah ponteng Menguruskan Alam Sekitar Novel Novel Tingkatan 5 Panduan membuat karangan Panduan menjawab Kertas 2 Panduan Menulis Ringkasan pantun pantun budi Patung Kencana Dari Kuripan Pemahaman Penanda Wacana penanda wacana ayat 2 Penanda wacana memulakan karangan Pencemaran Air Penjagaan alam sekitar Penjodoh Bilangan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Pentaksiran Tingkatan 3 Peranan ibu bapa Peranan Ibu Bapa Membendung Gejala Sosial Peranan Ibu bapa Membentuk Akhlak percubaan 2011 Percubaan K 2 Percubaan PMR BM 2009 Percubaan PMR BM 2011 Peribahasa Perkasakan Bahasa Melayu PMR Prosa tradisional Puisi moden Punca stress dan cara mengatasi stress. Stress Raja Bersiung Rencana Ringkasan Rumusan Soalan 1 soalan 1 - 7 Soalan 1 Kertas 2 Soalan 15 - 17 Soalan 18 - 21 Soalan 22 - 24 Soalan 25 - 27 Soalan 28 - 30 Soalan 3 Soalan 31 - 40 Soalan 8 - 14 Soalan Bahagian C no. 2. Kertas 2 Soalan Perbahasa Kertas 1 Soalan percubaan 2010 Soalan Percubaan BM SPM 2012 Soalan Percubaan PMR Soalan Percubaan PMR 2010 Soalan Percubaan PMR 2012 Soalan Percubaan PMR BI 2011 Soalan Percubaan PMR BM 2012 Soalan percubaan UPSR 2012 Soalan Peribahasa Kertas 2 Soalan Pertengahan tahun 2011 Soalan PMR Soalan PMR 2009 SPM SPM 2012 SPM Kertas 1 Bahagian A Sukan Surat kiriman Surat kiriman tidak rasmi Surat rasmi Surat Tidak Rasmi Taburan kesukaran soalan PMR tatabahasa tatabahasa secara umum Teknik menjawab soalan kertas 2 Teknik Penulisan Karangan Teks Ucapan teks ucapan pengetua tip cemerlang belajar Tip mudah ingat Tips Karangan SPM Tips lulus cemerlang Tragedi 4 dis wacana
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hakmilik retibahasa.blogspot.com. Powered by Blogger.
Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

SAHABAT BLOGGER

loading...

Like FB Page Kami

Tweet Bahasa Itu Indah

Google+ Followers

KOLEKSI SOALAN BAHASA MELAYU

Contoh Karangan

Popular Posts