Monday, August 19, 2013



Dasar mampu rangsang perasaan kebersamaan, kesetiaan kepada negara

Pertanyaan tentang mengapa Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015 perlu digemblengkan untuk memupuk jati diri kebangsaan dalam generasi muda kita, daripada kaum Melayu sendiri, bukan saja amat memeranjatkan. Ia sebetulnya menimbulkan beberapa persoalan, khususnya tentang nasionalisme Melayu.

Jati diri kebangsaan adalah satu daripada ciri yang ingin dibentuk pada pelajar kita, melalui sistem pendidikan negara. Ia bertujuan untuk merangsang perasaan kebersamaan dan kesetiaan kepada negara. Selain ini, ia juga bertujuan untuk membangkitkan kesedaran dalam kalangan golongan muda, bagi membentuk satu kesatuan sebagai bangsa Malaysia, yang memiliki sifat kebersamaan kebangsaan yang serupa.

Semua ini didapati boleh didukung oleh penggunaan satu bahasa yang dikongsi bersama, yang bukan saja merupakan lambang negara dan indeks jati diri bangsa Malaysia. Malah, bahasa ini adalah pengikat untuk kita semua berkongsi nilai bersama tentang sistem negara. Antaranya termasuklah politik, ekonomi dan pendidikan.

Bahasa yang dimaksudkan sudah tentu adalah bahasa negara kita, iaitu bahasa Melayu yang juga adalah bahasa ibunda, etnik dan leluhur kaum Melayu. Justeru, pertanyaan daripada penutur jati bahasa Melayu sendiri tentang peranan bahasa Melayu yang penting ini, adalah tindakan yang amat tidak wajar.

Sepatutnya sebagai kaum Melayu, mereka hendaklah menerajui pendukungan nilai untuk dikongsi bersama oleh semua, khususnya oleh yang bukan Melayu. Sehubungan ini, mereka perlu selalu memperlihat kecenderungan dan minat yang tinggi, selain perasaan bangga, sayang dan setia yang tidak berbelah bahagi, terhadap bahasa Melayu.

Pupuk semangat kebangsaan

Akan tetapi melalui tindakan negatif itu, bahasa Melayu yang sebenarnya amat cocok untuk pemupukan semangat kebangsaan, lebih-lebih lagi tentang jati diri kebangsaan yang dikongsi bersama, akan dianggap sebagai tidak sesuai lagi oleh rakyat Malaysia.

Sehubungan ini, tidak dapat dinafikan bahawa tindakan pihak tertentu dalam kalangan kaum Melayu yang mempertikai peranan penyatuan, yang dapat dimainkan oleh bahasa Melayu dalam membentuk jati diri kebangsaan yang dikongsi bersama, bukan saja memperlihat betapa jahilnya mereka ini terhadap nilai bahasa Melayu kepada bangsa Melayu. Ia juga memperlihat mereka ini langsung tidak mempunyai nasionalisme Melayu.

Mereka ini sudah tentu tidak akan sama sekali berasa sedih, apatah berang, terhadap sesiapa yang memperlekeh bahasa Melayu. Mereka sendiri ikut memperkecilkannya.

Selain kepentingan bahasa Melayu, jati diri kebangsaan yang ingin dibentuk dalam PPPM juga dikaitkan dengan Rukun Negara. Sebagai ideologi negara, ia terdiri daripada satu set prinsip tentang cara negara kita diurus tadbir.

Semua menyarankan keperluan sikap keterbukaan rakyat Malaysia sebagai masyarakat majmuk, agar berhati-hati dalam tindakan kita. Ini penting agar kita tidak menyentuh sensitiviti kaum lain, khususnya dalam hal budaya. Oleh itu, tindakan kita perlu logikal, yakni dilakukan secara wajar dan sederhana pula.

Keadilan untuk semua kaum

Ia juga menganjurkan keadilan dan kesamaan untuk semua kaum. Ini bermakna semua kaum mempunyai hak yang sama, untuk ikut memastikan negara ini diperintah dengan cara yang boleh memberi kebaikan kepada semua.

Ia ikut menganjurkan unsur progresif dalam apa-apa jua bidang yang kita ceburi. Ini penting untuk rakyat ikut membantu membawa perubahan dalam membangunkan negara.

Sesungguhnya jati diri kebangsaan yang ingin dipupuk dalam PPPM melalui penggunaan bahasa negara dan Rukun Negara, adalah tidak lain dan tidak bukan, untuk membina Malaysia yang bersatu padu. Justeru ia bersifat murni sekali.

Oleh itu, pertikaian mengenainya, daripada kaum Melayu pula, bukan saja bersifat antinasional, malah amat antinasional. Mereka bukan saja mengkhianati bahasa mereka sendiri. Yang lebih malang ialah mereka memperlihat sikap bahawa mereka tidak pun merupakan penduduk asal negara ini.

Sebagai kaum asal, mereka sepatutnya berbesar hati bahawa bahasa mereka dijadikan penanda jati diri negara. Begitu juga halnya dengan lima prinsip Rukun Negara yang mempunyai kaitan dengan upaya mereka sebagai kaum dominan.

Sebaliknya, pertikaian yang diungkitkan itu bukan saja tidak baik untuk pembentukan jati diri kebangsaan. Ia ikut mempersoal etos Melayu, yang merangkumi jati diri, maruah dan citra kaum Melayu sendiri.

Penulis ialah Profesor Linguistik di Universiti Kebangsaan Malaysia

Sumber: BERITA HARIAN


0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Categories

Alam Sekitar Anak Din Biola Analisis Keputusan SPM 2012 analisis novel Analisis pemahaman KOMSAS Analisis Soalan Novel Analisis Soalan Penulisan Analisis soalan PMR Analisis Soalan PMR K2 Analisis soalan-soalan PMR Kertas 1 bahagian A (ii) Bahagian A(ii): Pemahaman Bahagian B BAHAGIAN B (Karangan Bahan Rangsangan) Bahagian C Karangan Umum Bahagian D KOMSAS Bahasa Melayu Bahasa Melayu PMR Cerpen Tingkatan 5 Contoh jawapan Contoh Jawapan Bahagian D Contoh jawapan Bhg B Contoh jawapan Bhg C Contoh jawapan Kertas 2 Contoh jawapan pemahaman Contoh Jawapan Ringkasan Contoh karangan Contoh Karangan PMR 2012 Contoh karangan respon terbuka Contoh Soalan Kertas 1 Contoh teks ucapan contoh teks ucapan hari inovasi sekolah Definisi Wacana Doa kejayaan dalam peperiksaan Drama Tingkatan 5 huraian pantun budi Identiti Nasional Interlok karangan karangan autobiografi Karangan Bahagian A Karangan Bahagian B Karangan berbentuk peribahasa Karangan berbentuk syarahan karangan berdasarkan fakta Karangan bergambar Karangan jenis biografi Karangan jenis catatan diari Karangan Jenis Ucapan Karangan PMR Karangan Rangsangan Karangan SPM Karangan Tidak Berformat Kepentingan Perpaduan Kaum Kepentingan Sukan Kertas 1 Kertas 2 Kertas 2 BM SPM Kesalahan tatabahasa kesedaran sivik Kesilapan tatabahasa komsas Komsas Tingkatan 5 Kosa Kata Masalah ponteng Menguruskan Alam Sekitar Novel Novel Tingkatan 5 Panduan membuat karangan Panduan menjawab Kertas 2 Panduan Menulis Ringkasan pantun pantun budi Patung Kencana Dari Kuripan Pemahaman Penanda Wacana penanda wacana ayat 2 Penanda wacana memulakan karangan Pencemaran Air Penjagaan alam sekitar Penjodoh Bilangan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Pentaksiran Tingkatan 3 Peranan ibu bapa Peranan Ibu Bapa Membendung Gejala Sosial Peranan Ibu bapa Membentuk Akhlak percubaan 2011 Percubaan K 2 Percubaan PMR BM 2009 Percubaan PMR BM 2011 Peribahasa Perkasakan Bahasa Melayu PMR Prosa tradisional Puisi moden Punca stress dan cara mengatasi stress. Stress Raja Bersiung Rencana Ringkasan Rumusan Soalan 1 soalan 1 - 7 Soalan 1 Kertas 2 Soalan 15 - 17 Soalan 18 - 21 Soalan 22 - 24 Soalan 25 - 27 Soalan 28 - 30 Soalan 3 Soalan 31 - 40 Soalan 8 - 14 Soalan Bahagian C no. 2. Kertas 2 Soalan Perbahasa Kertas 1 Soalan percubaan 2010 Soalan Percubaan BM SPM 2012 Soalan Percubaan PMR Soalan Percubaan PMR 2010 Soalan Percubaan PMR 2012 Soalan Percubaan PMR BI 2011 Soalan Percubaan PMR BM 2012 Soalan percubaan UPSR 2012 Soalan Peribahasa Kertas 2 Soalan Pertengahan tahun 2011 Soalan PMR Soalan PMR 2009 SPM SPM 2012 SPM Kertas 1 Bahagian A Sukan Surat kiriman Surat kiriman tidak rasmi Surat rasmi Surat Tidak Rasmi Taburan kesukaran soalan PMR tatabahasa tatabahasa secara umum Teknik menjawab soalan kertas 2 Teknik Penulisan Karangan Teks Ucapan teks ucapan pengetua tip cemerlang belajar Tip mudah ingat Tips Karangan SPM Tips lulus cemerlang Tragedi 4 dis wacana
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hakmilik retibahasa.blogspot.com. Powered by Blogger.
Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

SAHABAT BLOGGER

Like FB Page Kami

Tweet Bahasa Itu Indah

Google+ Followers

KOLEKSI SOALAN BAHASA MELAYU

Contoh Karangan

Popular Posts