Ad Code

Membentuk jati diri kebangsaan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)



Dasar mampu rangsang perasaan kebersamaan, kesetiaan kepada negara

Pertanyaan tentang mengapa Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015 perlu digemblengkan untuk memupuk jati diri kebangsaan dalam generasi muda kita, daripada kaum Melayu sendiri, bukan saja amat memeranjatkan. Ia sebetulnya menimbulkan beberapa persoalan, khususnya tentang nasionalisme Melayu.

Jati diri kebangsaan adalah satu daripada ciri yang ingin dibentuk pada pelajar kita, melalui sistem pendidikan negara. Ia bertujuan untuk merangsang perasaan kebersamaan dan kesetiaan kepada negara. Selain ini, ia juga bertujuan untuk membangkitkan kesedaran dalam kalangan golongan muda, bagi membentuk satu kesatuan sebagai bangsa Malaysia, yang memiliki sifat kebersamaan kebangsaan yang serupa.

Semua ini didapati boleh didukung oleh penggunaan satu bahasa yang dikongsi bersama, yang bukan saja merupakan lambang negara dan indeks jati diri bangsa Malaysia. Malah, bahasa ini adalah pengikat untuk kita semua berkongsi nilai bersama tentang sistem negara. Antaranya termasuklah politik, ekonomi dan pendidikan.

Bahasa yang dimaksudkan sudah tentu adalah bahasa negara kita, iaitu bahasa Melayu yang juga adalah bahasa ibunda, etnik dan leluhur kaum Melayu. Justeru, pertanyaan daripada penutur jati bahasa Melayu sendiri tentang peranan bahasa Melayu yang penting ini, adalah tindakan yang amat tidak wajar.

Sepatutnya sebagai kaum Melayu, mereka hendaklah menerajui pendukungan nilai untuk dikongsi bersama oleh semua, khususnya oleh yang bukan Melayu. Sehubungan ini, mereka perlu selalu memperlihat kecenderungan dan minat yang tinggi, selain perasaan bangga, sayang dan setia yang tidak berbelah bahagi, terhadap bahasa Melayu.

Pupuk semangat kebangsaan

Akan tetapi melalui tindakan negatif itu, bahasa Melayu yang sebenarnya amat cocok untuk pemupukan semangat kebangsaan, lebih-lebih lagi tentang jati diri kebangsaan yang dikongsi bersama, akan dianggap sebagai tidak sesuai lagi oleh rakyat Malaysia.

Sehubungan ini, tidak dapat dinafikan bahawa tindakan pihak tertentu dalam kalangan kaum Melayu yang mempertikai peranan penyatuan, yang dapat dimainkan oleh bahasa Melayu dalam membentuk jati diri kebangsaan yang dikongsi bersama, bukan saja memperlihat betapa jahilnya mereka ini terhadap nilai bahasa Melayu kepada bangsa Melayu. Ia juga memperlihat mereka ini langsung tidak mempunyai nasionalisme Melayu.

Mereka ini sudah tentu tidak akan sama sekali berasa sedih, apatah berang, terhadap sesiapa yang memperlekeh bahasa Melayu. Mereka sendiri ikut memperkecilkannya.

Selain kepentingan bahasa Melayu, jati diri kebangsaan yang ingin dibentuk dalam PPPM juga dikaitkan dengan Rukun Negara. Sebagai ideologi negara, ia terdiri daripada satu set prinsip tentang cara negara kita diurus tadbir.

Semua menyarankan keperluan sikap keterbukaan rakyat Malaysia sebagai masyarakat majmuk, agar berhati-hati dalam tindakan kita. Ini penting agar kita tidak menyentuh sensitiviti kaum lain, khususnya dalam hal budaya. Oleh itu, tindakan kita perlu logikal, yakni dilakukan secara wajar dan sederhana pula.

Keadilan untuk semua kaum

Ia juga menganjurkan keadilan dan kesamaan untuk semua kaum. Ini bermakna semua kaum mempunyai hak yang sama, untuk ikut memastikan negara ini diperintah dengan cara yang boleh memberi kebaikan kepada semua.

Ia ikut menganjurkan unsur progresif dalam apa-apa jua bidang yang kita ceburi. Ini penting untuk rakyat ikut membantu membawa perubahan dalam membangunkan negara.

Sesungguhnya jati diri kebangsaan yang ingin dipupuk dalam PPPM melalui penggunaan bahasa negara dan Rukun Negara, adalah tidak lain dan tidak bukan, untuk membina Malaysia yang bersatu padu. Justeru ia bersifat murni sekali.

Oleh itu, pertikaian mengenainya, daripada kaum Melayu pula, bukan saja bersifat antinasional, malah amat antinasional. Mereka bukan saja mengkhianati bahasa mereka sendiri. Yang lebih malang ialah mereka memperlihat sikap bahawa mereka tidak pun merupakan penduduk asal negara ini.

Sebagai kaum asal, mereka sepatutnya berbesar hati bahawa bahasa mereka dijadikan penanda jati diri negara. Begitu juga halnya dengan lima prinsip Rukun Negara yang mempunyai kaitan dengan upaya mereka sebagai kaum dominan.

Sebaliknya, pertikaian yang diungkitkan itu bukan saja tidak baik untuk pembentukan jati diri kebangsaan. Ia ikut mempersoal etos Melayu, yang merangkumi jati diri, maruah dan citra kaum Melayu sendiri.

Penulis ialah Profesor Linguistik di Universiti Kebangsaan Malaysia

Sumber: BERITA HARIAN

Post a Comment

0 Comments