Ad Code

Contoh Karangan PMR bahagian C - Karangan berbentuk syarahan

Oleh Teo Li Ying
3 Ixora SMKTM


Anda akan menyertai pertandingan syarahan yang diadakan pada peringkat sekolah.Tajuk syarahan yang dipilih ialah ‘Pembentukan Disiplin Anak-anak bermula dari Rumah’.

Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis, delegasi kehakiman terhormat, penjaga masa yang patuh akan setiap detik waktunya,seterusnya hadirin-hadirat warga dewan berdedikasi sekalian, salam sejahtera dan salam satu Malaysia.Tegaknya angsana di dalm rimba keran pautan akar yang utuh, tegaknya saya pada hari ini adalah untuk mengupas,menghuraikan dan menyajikan kepada semua mengenai rajah pembentukan disiplin anak-anak bermula dari rumah.

Hadirin-hadirat warga budiman sekalian,

Frasa rumah sememangnya lazim dalam usaha membentuk jati diri dan integriti sesuatu bangsa yang khususnya terdiri daripada anak-anak yang juga merupakan belia negara yang bakal menggerakkan nadi pentadbiran negara suatu masa kelak.Masing-masing antara kita sudah terdedah dengan senario ini dan saya pasti ramai antara kita yang acapkali mendengar bahawa ibu bapa merupakan faktor dominan dalam pembentukan keperibadian anak-anak.

Pertama,ibu bapa yang juga bertindak sebagai katalis yang terpenting perlulah menunjukkan teladan yang baik dan mulia kepada anak-anak mereka,itulah,saya menyeru penerimaan anda semua akan kata-kata   seorang pujangga kita pada marcapada ini 'anak yang baik lahirnya daripada baka yang berkualiti'. Jika ibu bapa itu sendiri berani menerapkan budaya-budaya kamil terhadap anak-anak,mungkin sekaligus mendorong jauh pelajar tersebut daripada menghampiri gejala yang melibatkan penerapan budaya kuning dan cara hidup yang terlalu bebas atau secara hedonisme tanpa mengira baik buruknya yang akhirnya dapat meruntuhkan dan mencacatkan disiplin pelajar tersebut.Tamsilnya, sekarang ini masalah melepak dalam kalangan remaja kian meniti dari bibir ke bibir setiap masyarakat di negara kita,maka apabila ibu bapa langsung tidak mengekang anak mereka daripada menghampiri gejala sakit tersebut, maka tidak menjadi sebarang masalah untuk turut serta menjerumuskan diri mereka ke dalam lembah kerugian sekaligus sedikit demi sedikit menghakis disiplin pelajar tersebut.

Perspektif saya yang kedua pula,dalam usaha menongkah era pascamerdeka dan modenisasi serta abad liberalisasi kita yang terlampau sekarang ini, keteguhan iman seseorang pelajar tersebut itu mampu goyah dan tercabar, maka apbila kekangan ini disangkut pautkan dengan peranan mendalam oleh ibu bapa dan akibat tusukan kuat daripadan masalah ini, ibu bapa perlu memperkasakan lagi nilai keimanan dalam diri anak-anak dengan cara menghantar anak-anak ke kelas agama atau kelas bertunjangkan penerapan akhlak islamiah yang holistik. Sememangnya,apabila kita terjah dari satu sudut, peranan mendalam ibu bapa sudah memadai untuk mengiring pelajar tersebut bagi meningkatkan disiplin dalam diri mereka, tetapi jika diperhatikan daripada perspektif yang lain,penerapan daripada pengaruh lain juga amat diperlukan dan dimestikan bagi mencapai keteguhan iman dalam diri yang sememangnya mantap. Analoginya iaitu satu peristiwa hitam yang sudah sebati dalam diri masyarakat dan mengaburi mata banyak pihak serta sedikit sebanyak menghakis ketamadunan melayu,tidak lain tidak bukan kes pembuangan bayi yang semakin popular dan kian menular dalam diri pelajar yang bergelar belia sekarang ini. Bedasarkan statistik yang dikeluarkan kerajaan baru-baru ini, kes salah laku ini banyak datangnya daripada kurangnya keimanan dan kurang penerapan aspek agama bagi mengenal dosa pahala melakukan perkara terkutuk tersebut sehingga melahirkan kain-kain putih yang bersih yang tidak berdosa.

Hadirin yang saya hormati sekalian,
Ibu bapa hendaklah menyuruh anak-anak mereka bersifat dengan sifat yang mulia dan murni iaitu sifat-sifat mahmudah. Mereka juga mesti melarang anak-anak dari melakukan perkara-perkara keji dan tidak elok iaitu sifat-sifat mazmumah. Oleh yang yang demikian, ibu bapa mestilah terlebih dahulu memiliki sifat-sifat mahmudah dan kemudian hendaklah diterapkan kepada anak-anak mereka. Setelah remaja, ajaran-ajaran agama Islam yang berkaitan dalam bidang syariah, aqidah dan akhlak perlu diajar secara terperinci kepada anak-anak di peringkat umur begini supaya mereka mengetahui, memahami dan dapat menghayatinya. Seterusnya perkara-perkara baik dan betul tersebut dapat diimplementasikan dalam kehidupan mereka sehari-hari. Dengan demikian mereka tidak akan mudah terpengaruh dengan ajaran-ajaran yang menyeleweng, amal ibadat dan akhlak mereka akan terpandu dengan betul.
Natijahnya, setelah diteliti hingga ke akar umbi, dapat saya simpulkan peranan orang rumah tersebut ditambah dengan prakarsa yang lain mampu untuk menjana dan membentuk anak-anak yang berdisiplin diibaratkan anak sebagai sebatang pohon yang utuh menggenggam tanah dirimbuni dedaunan hijau dan diwarnai buah lebat, tatkala dibaling batu maka dibalas dengan buah, sekian terima kasih.

Post a Comment

8 Comments

  1. serabut dengan spongebob dan patrick

    ReplyDelete
  2. spongebob dengan partick itu menyemak sahaja..tetapi karangannya bombastik..tq

    ReplyDelete
  3. kayy cun .. senang nk buad hmwerk .. hehex

    ReplyDelete
  4. its not dari melakukan its daripada melakukan

    ReplyDelete
  5. karangan yg terbaik.....

    ReplyDelete