Ad Code

Contoh Karangan PMR Bahagian C - Surat Kiriman


Seorang sahabat anda telah mengutus surat kepada anda. Dia meminta anda menceritakan persediaan menghadapi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang bakal di hadapi pada hujung tahun ini.

Balas surat rakan anda itu.

Contoh karangan:
Oleh Justin Fernandes. Tingkatan 3 A, SMK Tun Mutahir, Melaka.

No. 23, Lorong 3, Jalan BBP3,
Taman Batu Berendam Putra,
75350 Melaka.

27 Julai 2012

      Menemui sahabatku Jet Seng yang berada di Kuala Lumpur. Saya berharap saudara berada dalam keadaan yang sihat dan sejahtera.

Saudara,

      Terlebih dahulu saya ingin menyusun  jari sepuluh memohon maaf kepada saudara kerana dah lama tidak membalas surat saudara. Kebelakangan ini saya sedang sibuk menyiapkan folio sejarah saya.

      Jika tidak silap saya, saudara meminta saya menceritakan tentang persediaan saya menghadapi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang bakal kita hadapi penghujung tahun ini kan? Sebenarnya tidak susah untuk membuat persediaan tersebut kerana terdapat banyak cara yang boleh kita ikuti.

      Antara persediaan yang saya lakukan ialah menjaga pemakanan saya dengan mengamalkan pemakanan yang seimbang. Pemakanan seimbang yang cukup dari segi karbohidrat, protin, vitamin dan mineral perlu diambil secara seimbang supaya minda kita kekal cergas dan otak sentiasa cerdas. Kita tidak sepatutnya mengambil makanan ringan seperti kerepek kentang dan lain-lain lagi sebab makanan ini mengandungi monosodium glutamate yang boleh mengakibatkan seseorang itu mudah lupa. Hal ini boleh menggangu pelajaran kita.

      Selain itu saya juga mengatur masa saya dengan sebaik-baiknya kerana masa itu emas. Saya mengatur masa saya supay tidak membuang masa terhadap sesuatu perkara yang tidak mendatangkan manafaat. Jadual masa juga membolehkan kita mengulang kaji dengan lebih sistematik dan teratur. Dengan ini, kita boleh meningkatkan prestasi untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan nanti.

      Di samping itu, saya akan pastikan kesihatan saya sentiasa terjaga dengan baik. Untuk itu saya akan bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu supaya badan saya akan sentiasa sihat dan bebas dari sebarang penyakit. Justeru itu janganlan mengabaikan kesihatan kita sehingga sakit baru hendak menyesal, bak kata pepatah 'sudah terhantuk baru terngadah'.

      Cara terakhir dan terpenting yang saya lakukan ialah mengulang kaji terlebih dahulu sebelum peperiksaan. Kita tidak patut mengulang kaji pada saat-saat terakhir kerana menurut kajian saintifik, kita tidak dapat menyerap semua benda yang kita baca jika kita mengulangkaji pada saat-saat terakhir. Bak kata pepatah, 'sediakan payung sebelum hujan'.

      Setakat ini saja yang dapat saya coretkan untuk tatapan saudara kali ini. Semoga kita dapat berjumpa lagi dalam lembaran yang akan datang.

                                                                                                                                        Sahabatmu,        

                                                                                                                                     Justin Fernandes    

Post a Comment

7 Comments