Ad Code

KESALAHAN DALAM TATABAHASA 2


Kesalahan Kata Ganti Diri

dia/ia/beliau 
Beliau ditangkap kerana mengedar dadah.  
Tanya 
Ianya akan didakwa dimahkamah esok.  
mereka-mereka 
Mereka-mereka ialah petani yang gigih.


Kata Bilangan

Berbagai jenis makanan terhidang di atas meja.
Setengah orang masih enggan berpindah.
Tiap orang diminta mendaftarkan diri.
Para-para pelajar diminta mendaftarkan diri.
Kedua orang anaknya di luar negara.
Beribu penonton membanjiri stadium.

Kata Bilangan Pecahan
Saya menantinya selama dua suku jam.
Harga barang itu lima setengah ringgit.
Umur adik saya tiga setengah tahun.

Kata Bilangan 
Sebuah impian
Sebuah masyarakat
Sebuah cita-cita
Sebahagian orang penduduk
Seluruh bush negeri
Setiap orang warganegara
Semua orang gadis


Kata Sendi
Dia berjalan daripada Bemban.
Saya menantinya daripada pukul tiga.
Kain itu dibuat dari sutera.
Rumah itu lebih besar dari rumah saya.
Surat itu saya terima dari ibu saya.

Kata Hubung
Adik ketawa bila diagah oleh datuk.
Saya tidak akan pergi jika/sekiranya hari hujan.
Saya sedia berkorban demi/untuk negara.
Anda perlu berakhlak mulia agar/supaya dihormati orang.
Hairi berdiri maka memberikan jawapan.
Majlis itu akan diadakan pads hari Isnin dan Selasa?
Kamus itu berguna balk juga bagi para pelajar ataupun juga bagi para guru.
Saya amat tertarik dengan keindahan lukisan itu.
Lawatan itu, dibatalkan oleh kerana kurang mendapat sambutan.
Saya tidak dapat hadir sebab ...
Saya tidak dapat hadir kerana ...
Saya tidak dapat hadir oleh sebab...
Saya tidak dapat hadir oleh sebab ...


Pelanggaran Hukum DM 
Lain-lain hal
Maimunah Tukang Jahit Wanita
Sharif Restoran
Goreng pisang
Cili sos
Mini telekung
Penghawa dingin

Post a Comment

0 Comments