Wednesday, August 25, 2010

Tabiat membaca buku ilmiah dalam kalangan rakyat Malaysia masih rendah berbanding dengan negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, England, Jepun dan Taiwan. Penduduk negara yang ekonominya berasaskan sektor pertanian, masih beranggapan bahawa memiliki buku-buku ilmiah tidak sepenting seperti memiliki makanan. Lagipun, jumlah ahli keluarga yang besar, memaksa ketua keluarga berbelanja untuk membeli keperluan asas sahaja. Fenomena ini berlaku kerana rakyat yang tinggal di negara yang berasaskan pertanian sangat malas berfikir kerana bidang pertanian lebih teratur dan tidak banyak pancaroba. Mereka membaca hanyalah untuk menghiburkan hati. Lantaran itu, buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, bernilai RM 40 juta tidak terjual kerana gagal menarik minat pernbaca. Buku-buku tersebut dikatakan kurang memuatkan ilustrasi dan isi kandungan buku pula terlalu padat.

Selain itu, bahan-bahan bacaan ilmiah lebih mahal daripada komik dan bahan-bahan bacaan picisan. Penjualan buku-buku ilmiah masih terbatas dan sukar dibeli di pasaran manakala bahan-bahan bacaan picisan boleh diperoleh di kaki lima, pusat beli-belah, stesen bas, pasar malam, dan pelbagai tempat lagi.

Komik dan bahan-bahan bacaan picisan juga dipersembahkan dalam bentuk ilustrasi dan grafik yang menarik. Bahan bacaan picisan menjadi pilihan pembaca kerana memuatkan karya-karya yang mengungkapkan tema yang ringan-ringan dan boleh dibaca ketika bersantai. Mereka tidak perlu memerah otak untuk memahaminya. Contohnya, kisah-kisah yang dipaparkan dalam karya picisan adalah tentang percintaan yang berakhir dengan pertemuan dijinjang pelamin, cinta tiga segi dan sebagainya.

Kehadiran bahan-bahan seperti ini bukan sahaja tidak membina minda masyarakat malah boleh menyebabkan berlakunya masalah sosial. Oleh itu, pihak kerajaan mestilah memantau penerbitan dan pengedaran bahan-bahan bacaan ini dalam masyarakat.

Buku-buku ilmiah juga kurang diberi perhatian kerana terpaksa bersaing dengan media massa dalam teknologi moden seperti Internet, video, dan televisyen. Oleh itu, terdapat ramai golongan cendekiawan serta para pelajar beralih kepada penggunaan teknologi moden yang lebih murah dan menyeronokkan.
(Dipetik dan diubahsuai daripada rencana,
'Minda Pembaca' Berita Harian 2007)



Bahagian A (ii) - Pemahaman
[10 markah]


1. Berikan maksud rangkai kata masih terbatas seperti dalam petikan.
[2 markah]
Jawapan

Contoh 1

Rangkai kata masih terbatas seperti petikan di atas bermaksud lagi terhad.

Contoh 2.

Maksud rangkai kata masih terbatas seperti dalam petikan ialah lagi terhad.

2. Mengapakah komik dan bahan-bahan bacaan picisan menjadi pilihan
    ramai?
[4 markah]

Jawapan

Contoh 1

Komik dan bahan-bahan bacaan picisan menjadi bahan pilihan ramai kerana bahan tersebut dipersembahkan dalam bentuk ilustrasi dan grafik yang menarik. Selain itu, bahan bacaan tersebut memuatkan karya-karya yang mengungkapkan tema yang ringan-ringan dan boleh dibaca ketika bersantai.

Contoh 2

Komik dan bahan bacaan picisan menjadi pilihan ramai kerana bahan ini mudah diperolehi di kaki lima, pusat beli-belah, stesen bas, pasar malam, dan pelbaga tempat lagi. Selain itu, komik dan bahan bacaan picisan dipersembahkan dalam bentuk ilustrasi dan grafik yang menarik.

3. Nyatakan dua cara pada pendapat anda, kerajaan dapat menggalakkan
    minat membaca buku-buku ilmiah dalam kalangan masyarakat.
[4 markah]
Jawapan

Contoh 1

Pada pendapat saya, dua cara kerajaan dapat menggalakkan minat membaca buku-buku ilmiah dalam kalangan masyarakat ialah mengadakan bulan membaca buku ilmiah. Selain itu, mengadakan kempen kepentingan membaca buku-buku ilmiah agar dapat memberikan kesedaran kepada masyarakat. Di samping itu, pihak kerajaan perlu mengadakan promosi jualan buku-buku ilmiah dan dipasarkan di pasaran. Buku-buku ilmiah juga perlulah disaratkan dengan isi kandungan yang menarik minat pembaca.

Contoh 2

Dua cara pada pendapat saya, kerajaan dapat menggalakkan minat membaca buku-buku ilmiah dalam kalangan masyarkat dengan mengadakan kempen "bacalah buku-buku ilmiah". Kempen ini dapat menyalurkan kebaikan dan kepentingan membaca buku ilmiah kepada kalangan masyarakat. Selain itu, kerajaan boleh mengadakan pameran buku ilmiah dua kali setahun di tempat tertentu. Kerajaan boleh memberi diskaun kepada sesiapa yang membeli buku ilmiah tersebut sebagai usaha menggalakkan masyarakat membaca buku ilmiah. Tambahan pula, kerajaan boleh mempelbagaikan jenis atau topik buku ilmiah supaya pembaca dapat membuat pilihan.

3 comments:

  1. soalan pendapat...
    kite memang kene bagi 4 pendapat/jawapan kew???

    ReplyDelete
  2. takde ke karangan tentang kepentingan mengadakan pesta buku?

    ReplyDelete
  3. bole ke jwp tu buat mcm ringkasan? bole tak klau letak mcm ni " 1)@#%% 2)@##%" ? kt permulaan jwp?

    ReplyDelete

Blog Archive

Categories

Alam Sekitar Anak Din Biola Analisis Keputusan SPM 2012 analisis novel Analisis pemahaman KOMSAS Analisis Soalan Novel Analisis Soalan Penulisan Analisis soalan PMR Analisis Soalan PMR K2 Analisis soalan-soalan PMR Kertas 1 bahagian A (ii) Bahagian A(ii): Pemahaman Bahagian B BAHAGIAN B (Karangan Bahan Rangsangan) Bahagian C Karangan Umum Bahagian D KOMSAS Bahasa Melayu Bahasa Melayu PMR Cerpen Tingkatan 5 Contoh jawapan Contoh Jawapan Bahagian D Contoh jawapan Bhg B Contoh jawapan Bhg C Contoh jawapan Kertas 2 Contoh jawapan pemahaman Contoh Jawapan Ringkasan Contoh karangan Contoh Karangan PMR 2012 Contoh karangan respon terbuka Contoh Soalan Kertas 1 Contoh teks ucapan contoh teks ucapan hari inovasi sekolah Definisi Wacana Doa kejayaan dalam peperiksaan Drama Tingkatan 5 huraian pantun budi Identiti Nasional Interlok karangan karangan autobiografi Karangan Bahagian A Karangan Bahagian B Karangan berbentuk peribahasa Karangan berbentuk syarahan karangan berdasarkan fakta Karangan bergambar Karangan jenis biografi Karangan jenis catatan diari Karangan Jenis Ucapan Karangan PMR Karangan Rangsangan Karangan SPM Karangan Tidak Berformat Kepentingan Perpaduan Kaum Kepentingan Sukan Kertas 1 Kertas 2 Kertas 2 BM SPM Kesalahan tatabahasa kesedaran sivik Kesilapan tatabahasa komsas Komsas Tingkatan 5 Kosa Kata Masalah ponteng Menguruskan Alam Sekitar Novel Novel Tingkatan 5 Panduan membuat karangan Panduan menjawab Kertas 2 Panduan Menulis Ringkasan pantun pantun budi Patung Kencana Dari Kuripan Pemahaman Penanda Wacana penanda wacana ayat 2 Penanda wacana memulakan karangan Pencemaran Air Penjagaan alam sekitar Penjodoh Bilangan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Pentaksiran Tingkatan 3 Peranan ibu bapa Peranan Ibu Bapa Membendung Gejala Sosial Peranan Ibu bapa Membentuk Akhlak percubaan 2011 Percubaan K 2 Percubaan PMR BM 2009 Percubaan PMR BM 2011 Peribahasa Perkasakan Bahasa Melayu PMR Prosa tradisional Puisi moden Punca stress dan cara mengatasi stress. Stress Raja Bersiung Rencana Ringkasan Rumusan Soalan 1 soalan 1 - 7 Soalan 1 Kertas 2 Soalan 15 - 17 Soalan 18 - 21 Soalan 22 - 24 Soalan 25 - 27 Soalan 28 - 30 Soalan 3 Soalan 31 - 40 Soalan 8 - 14 Soalan Bahagian C no. 2. Kertas 2 Soalan Perbahasa Kertas 1 Soalan percubaan 2010 Soalan Percubaan BM SPM 2012 Soalan Percubaan PMR Soalan Percubaan PMR 2010 Soalan Percubaan PMR 2012 Soalan Percubaan PMR BI 2011 Soalan Percubaan PMR BM 2012 Soalan percubaan UPSR 2012 Soalan Peribahasa Kertas 2 Soalan Pertengahan tahun 2011 Soalan PMR Soalan PMR 2009 SPM SPM 2012 SPM Kertas 1 Bahagian A Sukan Surat kiriman Surat kiriman tidak rasmi Surat rasmi Surat Tidak Rasmi Taburan kesukaran soalan PMR tatabahasa tatabahasa secara umum Teknik menjawab soalan kertas 2 Teknik Penulisan Karangan Teks Ucapan teks ucapan pengetua tip cemerlang belajar Tip mudah ingat Tips Karangan SPM Tips lulus cemerlang Tragedi 4 dis wacana
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hakmilik retibahasa.blogspot.com. Powered by Blogger.
Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

SAHABAT BLOGGER

loading...

Like FB Page Kami

Tweet Bahasa Itu Indah

Google+ Followers

KOLEKSI SOALAN BAHASA MELAYU

Contoh Karangan

Popular Posts